Friday, April 21, 2017

Je suis Champs Élisée! :(

Ja, in de jaren 1963-69 was ik bijna alle vakanties in Parijs bij mijn zus. http://facebook.com/liekedeleeuw Ook tijdens de val De Gaule toen de viilnisophalers er weken (maanden?) de brui aan gaven. Parijs stonk toen echt mijlen ver! :( 
Soms geloof je het niet meer, geloof je je eigen oren en ogen niet. Dat was ook in 1969 zo.

Dat de wereld met regelmaat op zijn kop staat is soms, letterlijk SOMS nog wel rationeel uit te leggen. Neem nou 9/11: ik stond niet te juichen en Osama Bin Laden was beslist niet mijn vriend! In tegendeel! Maar rationeel kan (kon) ik die zelfmoord terroristen wèl begrijpen. Althans, verklaren. Toen ik in 1981 in de lift stond van het WTC kreeg ik ongevraagd een bespottelijke uitleg over het WTC (weapons trade centre) het kon de inpakt van een vliegtuig weerstaan! Ik heb me groen gelachen! Een "papieren" vliegtuigje?  "Nee hoor!" zei de gids in de lift stellig:  "THE biggest airplAne!"   Ik had haar behalve dat onzinverhaal en nog meer verheerlijkingen over het feitelijk Weapons Trade Center (jawel, door de wapen industrie na Vietnam als investment gebouwd) wel kunnen wurgen! En dus kon ik mijn gelijk van 1981 bij 9/11 niet verheulen.

Wat IMO gekken bezield om in Parijs, Nice, Brussel, Berlijn, en nu weer in Parijs bij voorbeeld met vrachtwagens e.d. op onschuldige mensen in te rijden of met AK 47 machinegeweren in het ronde te schieten of zich zelf op te blazen.... Het is niet te relativeren noch te relationeren. Maar toch... Er MOET een oorzaak, grond, achtergrond, "reden" zijn. We kunnen -terecht- met z'n allen gaan grienen en "meevoelen" met de families van de slachtoffers! Maar de oorzaak, de reden word daarmee niet opgelost nòch voorkomen.  
Soms hoor je bij een moord de reden, grieven of motieven van een moordenaar in de rechtbank. (Neem Volkert van der G. C.s.) Maar hier horen we niets omdat ze zelf omgekomen zijn. "Eigen schuld, dikke bult!"? Al dan niet met levenslang, ik zou tòch hun motivering willen weten. Afgeknald zullen we het nooit weten en, dus ook niet kunnen voorkomen. Ik snap wel de reactie "eigen schuld" maar daarmee voorkomen we volgende aanslag niet! En, ik vrees dat we niet aan de laatste toe zijn.
Kortom: willen we dergelijke (laffe) aanslagen voorkomen, moeten "we" wel weten wat er in dat hoofd omging. Dus omknallen is IMO géén remedie al kan ik begrijpen dat "een gek" met AK 47 geen extra kans gegeven word. 
Graag uw mening!!!

No comments:

Post a Comment