Friday, January 21, 2011

Dagblad DePers:  "Asielzoekers die via Griekenland de Europese Unie binnenkomen, mogen niet meer door andere EU-lidstaten naar Griekenland worden teruggestuurd. Hun mensenrechten zouden geschonden kunnen worden door de erbarmelijke toestanden voor illegalen daar.
Dat blijkt uit een uitspraak vrijdag van het Europees Hof voor de Rechten van de Mens in Straatsburg. ..(..)..."


Hoewel ik de specifieke details van de uitspraak nog moet lezen, sprong ik bijna een gat in de lucht. Mijn standpunt inzake asielaanvraag in de EU was op zijn zachtst gezegt stuitend op een muur van onbegrip. De situatie op griekse eilanden, maar vooral ook in de spaanse exclave in Marocco, zijn in mijn perceptie zo weerzinwekkend dat ik mij bijna schaamde als EU burger medeplichtig te zijn aan de schending van UNIVERSELE mensenrechten. Daarbij leg ik de zwarte piet dus niet bij Griekenland of Spanje of Italie, maar bij de EU verdragen die het land van "aankomst" opzadelen met een vaak onmogelijke taak; schouderophalend onder het motto "verdrag is verdrag"  of "wet is wet"!

No comments:

Post a Comment