Friday, May 6, 2016

Der Kaiser Von Atlantis (1943 / 1975)

Der Kaiser Von Atlantis.  onder: die Tod-Verweigerung (Teresienstadt 1943)

Opera van Victor Ulman (Teschen, Silezië 1-1-1898 - Auschwitz 18-10-1944) en Libretto van Peter Kien (Warnsdorf, Bohemen 1-1-1919 - Auschwitz ?-10-1945)  
Wereld premiere: Theater Belle-Vue Amsterdam, v/h Nederlandse Opera Stichting December 1975
Nieuwe productie door M13 Foundation première: ( in het kader van Theater Na De Dam) 4 mei 2016. 



Soms is het moeilijk om een opera, ballet of toneelstuk dat tig keren op je netvlies en in je geheugen gegrift staat los te laten.  Na de première in 1975 ben ik als man van de toen assistent regisseur, nu voorzitter stichting M13 Foundation, bijna bij alle voorstellingen geweest. Ook de voorstellingen in Spoleto, Umbria, IT en een 3 weken tournee door Israel. Daarna heb andere producties ook gezien w.o. die van ECOV (European Center for Opera and Vocal Arts) in Belgie en ontelbare keren de WDR tv productie die ik op video heb staan met o.a. een onvoorstelbare Theresa Stratas.
Deze nieuwe productie is behalve de muziek die kan dromen, totaal anders dan alle vorige producties.  En in tegenstelling tot de zoveelste teleurstellende Don Giovanni waarvan ik 's middags de generale zag bij de Nationale Opera - en waarover ik een "appart" stukje ga schrijven - was dit fenomenaal!
In dem Beschränkung zeigt sich dem Meister!  Op de belichting na die im beschränkung IMO eerder klungelig dan dramatisch was, heb ik ademloos zitten kijken en luisteren.  Zonder de toch gedateerde voorstellingen in de 70-er jaren of de zangers van destijds iets tekort te willen doen, deze productie was qua orkest, regie, kostumering, en vocale bezetting IMO echt de beste Kaiser  ooit.
En hoewel ik geen programma nodig heb om te weten waarover het gaat en zelfs weet dat klakkeloos overgenomen mythes uit 1975-76 volstrekt uit de duim gezogen zijn, stonden er in het programmaboekje naast een geweldig achtergrondverhaal / korte biografie van Ulman door Loes Gompes de nodige, kort en bondige uitleg en bio's van de cast.  Die € 3,00 is het beslist waard!  Naast informatief - maar geen studeerobject - ook nog eens mooi en eigentijds vormgegeven! Enige kritiek, ja toch, geen speellijst of duidelijk internet address om die te vinden)

Robin Coops (Regie) was ondanks mijn juichende kritiek hier over zijn Frühlingserwachen een beetje bang "of ik het wel goed vond? "  Nou, bij deze dan : vrijdag 6 mei is de 2e voorstelling in Leiden, en ik spoor er heen!  Bovendien wordt het met 3 camera's opgenomen en ik kan haast niet wachten op het resultaat!
Tot slot nogmaals: de zangers waren fenomenaal! Allemaal!  En toch wil ik Donij van Doorn nu  extra vermelden.  In alle producties die mij bijstaan was "Das Mädschen" o.a. Theresa Stratas in die WDR film, altijd de ster van de show. En, al heb ik geen Betamax recorder meer en kan het dus niet direct checken, in mijn perceptie klonk zij nu als de beste. :)

Om politieke redenen wil ikzelf bezet Palestina niet meer bezoeken. Maar.... als deze productie naar Tel Aviv zou kunnen gaan (met Haifa de enige grote plaatsen waar we destijds niet geweest zijn) zou ik zeggen :  doen!  Het ging wel over Nazi Duitsland, in 1943, maar Kaiser Überal heerst óók in bezet Palestina, Irak, ... en vooral Syrie vandaag de dag.

No comments:

Post a Comment