Thursday, February 11, 2016

COSI FAN TUTTE Première in Enschede door NDRLNSE REISOPERA

Dinsdag 9 februari 2016, Enschede, Wilminktheater, Nederlandse Reisopera.  
Foto: afterparty met Daniel met Robin Coops en Hans Nieuwenhuis.

Waar te beginnen.... Okay, good news first! :)  vocaal was het méér dan gebruikelijk goed!  Jonge zangers die in mijn perceptie niet voor elkaar onder hoefden te doen. Nee echt, ik ga de namen niet oplepelen, de hele cast was meer dan verwacht en de ballans voortreffelijk.  
De muziekale directie: hoewel het Orkest van het Oosten voorzover ik niet wegdommelde kon het hoge tempo buitengewoon goed in de rails houden. Zoals ik net schreef: voor zover ik iet wegdommelde, en dat was de hele eerst akte na 20 min het feit! Wat oer en oer saai!  Overigens ook deel 2, maar toen was ik wakkerder.  Langzaam is niet te pruimen, maar alles in hetzelfde hoog tempo is voor mij dodelijk saai.
Komt natuurlijk de regie die mij na afloop nog eens nadrukkelijk uitgelegd is. :(  Oep zijn Vloms gezegd: "Dien uitleg is wel goe, mor de speculaas deugd niet! " ;)  Alle uitleg heb ik gemist, niet gezien. Maar als je 3/4 van de tijd zit weg te dommelen is het niet verbazingwekkend natuurlijk als je de Turing points gemist hebt. Hoewel, ik was juist op die momenten wèl wakker, maar ik zag het niet.
De Alder Brothers werden in de VS per definitie Euro-trash directors genoemd, en, soms terecht. Maar wat ik voor trash, vuilnisemmers vol op het toneel omgekieperd zag.... En het werdt met de minuut erger, ook in akte 2, het was zo erg dat ik mijn ogen sloot. En probeer met kappelmeister tempi er dan niet bij in slaap te vallen. :( 
Hoevaak heb ik Cosi in afgelopen 50 jaar wel niet gezien? Ik durf het niet te zeggen. 40? Er is er maar één die mij glashelder bijstaat: Aix en Provence door Patrice Cherau! Hoewel hij -bewust?- het slot acte 1 copieerde van zijn Bayreuther Rheingold, die productie met decors van onafscheidelijke Peduzzi, was gewoon geniaal!  (Wagner vond Cosi flut. En dat kan de link zijn die Cherau -na het uitfluitconcert bij Rheingold première-  in Cosi bracht.  Maar zo mooi als Peduzzi's decor, zo erg vond ik dit decor en over de costumes wil ik het niet eens hebben, noch de belichting van de halve schoendoos. :( Bah, bah, bah! 
Maar toch: de stimmliche kwaliteit, en ze acteerden (als er iets te acteren viel) ook best! Dus, aan de zangers en het Orkest van het Oosten (dat vaak niet voorui te branden is/was) lag het niet. :) En tot slot: de foto's in het programma waren echt bijzonder!  Kunstwerkjes om in te lijsten! :)

No comments:

Post a Comment