Saturday, September 17, 2016

TEGENSTANDERS een requiem

Door: Opera Theater Amsterdam co-productie met de Meervaart nog op 17 sept 20:30 en 18 sept 16:00.
Gewoon gaan! :)

Nee, kritiekloos ben ik niet! In de eerste minuten dacht ik: belichting: -1/10 ! Gewoon afschuwelijk om 10? Minuten verblind te worden! (Via spiegeldecor) Echt, onuitstaanbaar! Maar daarna was het soms zelfs geniaal!  Soms dacht ik "hallo? Waar wil je heen???"  Het was soms zo abstract dat ik de lijn niet kon volgen. Kan aan mij liggen, maar ook Hans Nieuwenhuis en anderen hadden dat. Wèl waren het soms schitterende beelden. Ik ga de technische en visuele trucks niet verklappen, maar bijvoorbeeld de omvallende muur waarbij "de bootjes" (geniaal effect) de zaal in vlogen was echt bijzonder! 

Het blijft moeilijk om echte vrienden waar je gesteld op bent te bekritiseren, maar als ik iets "kut" vind, zeg ik dat ook! Kut was IMO die eerste 10 minuten belichting die de zaal in scheen! Na 5 min. moest ik echt mijn hand op houden om de reflexie af te schermen! 
Maar later verschenen er plots "Svoboda niedervolt beleuchting" batterijen. OW! In geen 30 jaar meer gezien, maar de reden dat ik bij de Deutsches Oper am Rhein Dusseldorf/Duisburg in 1975 van danser naar belichting ben gegaan. Hoewel ik zelf de Svobodas -zoals Svoboda zelf- ze niet in zicht wil hebben! 
Charles Hens, regie van MAJESTUEUSE "Wolven" bij OTA vorig jaar, was nu dirigent.  Okay, ik had een zwak voor hem als tenor bij de Opera Studio NL. Maar als koordirigent was het IMO een openbaring! Jeminee.... na Trisdee Na Patalung, fantastisch, :)
Daarbij kom ik bij muziek/geluid: ik weet niet welke opname het was van Verdi's Requiem, maar hier en daar verslikten de luidsprekers zich in de Fortes.  En, jammer toch dat de zangers niet vanuit hun plaats maar links en rechts uit de luidsprekers kwamen. :( Ellen van Beek, Marijn Zwitserlood e.a. hoeven volgens mij absoluut geen musical microfoon! :/  
Tot slot: Als ik zondag niet ziek in bed lig, ga ik om 16:00 weer naar de Meervaart!

P.S. Ik was belichter / technicus van de oude Meervaart dec. 1981 - feb. 1988. Grootse dingen daar gehad en gedaan, Wel mede oorzaak dat ik in 1990 definief in de WAO belande. Weken van, jawel, 87 uur!  Ik ben in de nieuwe Meervaart al 3x eerder geweest, maar niet verder dan de zaal. Vrijdag voor het eerst het toneel "bestegen".  En wie is de toneelbaas? Martin! Die heb ik in 1987? als zoveelste dienstweigeraar en WWV krachten het theatertechnische vak geleerd!  Ik wil mezelf niet op de borst kloppen maar op één na, overleden aan AIDS 1990 maar als theatertechnices, en een computer nerd van Bourgondien die naar de KLM gegaan is, zijn alle jongens in het theater gebleven! Alfons Huschemaeker bij het Concertgebouw, en Ronald Violet via Vredenburg Utrecht naar Bijlmer Heineken Hall in directionele posities! :) Nee, ik beweer niet dat ze die functies aan mij te danken hebben! Dat hebben ze zelf gedaan. Maar..... ze zijn wel door mij in het theater gebleven! :) 

No comments:

Post a Comment