Tuesday, October 8, 2013

Fyra en BeNeLux-treinen, langzaam door de blinde bochten van politiek en ambtenarij?


Foto: de Frecciarossa (Made in Italia by AnsaldoBreda, fabrikant van de Fyra)  "flitst" letterlijk tegemoet en voorbij met 320 km/u van Milano naar Torino! 

En wéér is er een politiek verteerbaar compromis met stil applaus binnengehaald! :(
Ik zeg dus nadrukkelijk "met stil applaus."  Want wat er nu weer op tafel ligt is IMO te bespottelijk om serieus genomen te worden. Of, naar Nederlandse gewoonte, "wegens omstandigheden" gesloten compromis.  Ooit een minister geweest die überhaupt ook maar iets van treinen weet?  Maar ja, er is wel ooit een minister minister van kunst en cultuur geweest waarvan de hoofdambtenaren grapten: "Als ze haar auto met chauffeur mag houden kan ze een jaar minister af zijn zonder het door te hebben! :D  

Het inmiddels oude nieuws toch even op een rijtje:
Die omstandigheden zijn IMO mede ontstaan door een overhaaste conclusie van de NMBS, de Belgische spoorwegen, die hals over kop de AnsaldoBreda V250 treinen van hun spoor wilden hebben.  Of daar méér achter zit dan de feitelijke kinderziekten van de V250, zal waarschijnlijk duister blijven.  Wel gingen er tijdens de aanbestedingsprocedure met regelmaat ontevreden geluiden rond. Ook die aanbesteding was weer een compromis.  Niet zozeer over de fabrikant, maar wel over de specificaties die in bedekte termen nogal "op zijn Hollands zuinigjes"bleken te zijn.  Wat die Belgische bezwaren *precies* waren, vóór en ná aanbesteding, is ook duister gebleven.  Maar een feit is wel dat de Nederlanders sowieso gezien hun overgrote meerderheid en meerderheidsbelangen, de uiteindelijke versie met 2 of meer jaar vertragingen, makkelijk door de Belgische strot kònden duwen.  Het is pure speculatie van mijn kant omdat ik niets concreets kan bewijzen, maar indien de Belgen heimelijk op wraak zinden, kwam die sneeuw als een waar Gods geschenk uit de lucht vallen!  Maar zelfs als er niets achter zit, hebben de Belgen met hun actie die Nederlanders wèl voor het blok gezet.  
Met verbijstering heb ik - via de media - de beslissingen om van het AnsaldoBreda contract c.q. van de V250 treinen af te komen gevolgd.  Vooral de argumenten die de media, en dus de publieke opinie, ervan moesten overtuigen dat AnsaldoBreda een soort prutsbedrijfje zou zijn.  Op sociale media weerklonken allemaal beweringen als zouden het de eerste HS treinen zijn die het bedrijf - zelfs noodgedwongen - wel moest bouwen om te overleven, het bedrijf geen verstand van treinen had; en wat al niet meer aan volslagen "men zegt" nonsense als stelligheid de ronde deden.  De enige beweringen die zo je wilt wel hout sneden of in dit geval op het juiste spoor zaten, zijn de bekende "wie voor een dubbeltje op de eerste rang wil zitten" en "goedkoop is duurkoop" gezegdes, waarbij IMO ten onrechte de schuld toch weer bij de fabrikant en niet bij de aanbestedings voorwaarden (van vooral NS) gelegd werden.
Slechts een enkeling zoals ondergetekende nu, en in mijn eerder blog "Fyra naar de Filistijnen?" en een columnist in bijv. NRC-Next, heeft getracht om duidelijk te maken dat de publieke opinie behoorlijk op een dwaalspoor zit.  In zoverre was ik blij met de paginagrote advertentie van AnsaldoBreda in diverse kranten jongst leden. Want, op een 10tal volgers en een enkeling na, hebben mijn woorden en dit blog natuurlijk geen enkele impact.  Helaas.  Maar helaas denk ik dat dat krantenbericht jammer genoeg toch te laat is gekomen.  Maar dat ik hun verweer en beweringen meer dan serieus neem, is niet een kwestie van "geloven" maar van dat wat ik als trein-metro-tram "liefhebber" (= niet fanatieke hobbyist) in de hobby- en vakliteratuur volg en vind en, proefondervindelijk, door ook met de echte TAV (Trenno di Alta Velosità) van AnsladoBreda met 320 km/u door Italië "geflitst" te hebben! 
(Foto: bij aankomst met de "Frecciarossa" Milano S.Z. - Roma Tiburtina op xx Juli 2013)

Maar nu dan het "nieuwe" nieuws! 
Natuurlijk is het niet alleen wenselijk maar vanzelfsprekend èn noodzakelijk dat de dure infrastructuur van de HSL lijn méér dan 2x per uur gebruikt word.  En ja, ik juich ook de komst van de EuroStar verbinding met Londen heel hard toe!  Of er echt een Talys of 6 per dag meer naar Parijs zouden moeten rijden betwijfel ik.  Wel is het duidelijk dat de beoogde Fyra HSL verbinding Amsterdam - Brussel v.v. met (minstens)  1x per uur er moet komen, zoals vroeger de BeNeLux-treinen dat 1x per uur deden.  Dat er nu plots weer de oude lijn via Den-Haag via oud spoor van stal gehaald word als "redelijk alternatief" voor de gestrande HSL Fyra is gewoonweg bespottelijk.  Dan was die HSL aanleg dus blijkbaar toch overbodig?  Nee, natuurlijk niet! 
Wat was in het verleden de frequentie op OUD spoor tussen Amsterdam - Brussel / Parijs???  Elk uur de BNL trein naar Brussel, en op gezette tijden de (v/h TEE en D-trein, later Thalys) express treinen naar Parijs. Nou had die 1e Klasse TEE nog iets van pluche Oriënt Express nostalgie maar was niet meer concurrerend met de alsmaar goedkopere vluchten naar Parijs en wel leuk om sjiek op vakantie te gaan, maar niet om zakelijk heen en weer te pendelen.  Dus, op zomervakantiegangers na, moest de HSL/TGV vooral een alternatief voor zakelijk en incidenteel vliegverkeer worden.  Dat zou het ook kunnen zijn!  
Maar nee, slimme koppen bedachten dat de infrastructuur die zoals gebruikelijk uiteindelijk het tigvoudige gekost heeft dan aanvankelijk begroot was, snel terugverdiend kon worden!  Hoe doe je dat?  
Men neme een aanbesteding die van alle "overbodige" toeters en bellen ontdaan is - (bijv. : Sneeuw? Die 3 dagen eens per 5-10 jaar? Nee, da's onzin!)  Vervolgens stellen we een verplichte reservering met toeslag in.  Maar, met een handig computerprogramma dat de prijs op voorhand verlaagd bij te verwachte lege treinen en bij volle treinen -al dan niet naar verwachting - lekker omhoog gaat! Kassa!  "Ach, als mensen op de dag zelf naar hun bestemming willen, dan kùnnen ze niet anders en betalen er dan grif voor. En wie naar koopjes zoekt voor een tripje Antwerpen of Brussel, die besteld van tevoren en neemt een trein vroeger of later. Zo wèrkt het nou eenmaal!  Zo is het toch? Niet?! " Dat het in de vliegindustrie nèt iets anders gaat : lege stoelen worden voor een habbekrats "last minute" verkocht, "dat heeft men nicht gewust!" ? In de Fyra / Thalys HSL betaal je op het station van vertrek dus altijd de allerhoogste prijs,  of je gaat niet, ook al rijdt die trein 3/4 leeg!  
Het meest verbijsterende argument dat ik - alweer jaren geleden - "terzijde" ingefluisterd kreeg was wel: "Logisch toch! Elke reiziger die erbij komt, die dicht het exploitatie gat weer een beetje!  Wat denk je dat bijv. al die tv-reclame en PR wel niet kost?"
Precies! Met andere woorden: "hoe moeten we anders die miljoenen aan bonussen binnen zien te krijgen? De HSL is er niet voor de reiziger, maar voor onze portefeuilles".  Inderdaad, zo WERKTE het! Ook bij de banken : hypotheken werden niet verstrekt om mensen aan een eigen huis te helpen maar omdat het doorverkoopbare handel was en nog steeds is! 

Stel: ik schaf dat reserveringssysteem af en - zoals al 20 jaar met Franse TGV treinen - zet automaten op het perron waar tot 10 minuten voor vertrek gewoon je ticket met stoelnummer of alleen stoelreservering uitkomt.  Gewoon aan de normale prijs met een kleine toeslag (zoals vroeger de D-treinen in NL ook fl. 2,50 duurder waren)  Wat gebeurt er dan? 
Die overbodige toestanden die bakken met geld kosten en dus in de reis verdisconteerd worden, vallen weg, en de reiziger weet wat hij kwijt zal zijn. ( = De gewone reis met een kleine stoelplaats toeslag.)  Waarschijnlijk resultaat: Méér reizigers en dus meer omzet!  "Hohoho.... Meer omzet is niet meer winst!" Inderdaad!  Maar geen bonussen en totaal overbodige website pagina's die door eveneens totaal overbodige beheers en sub managers en managers "bestierd" hoeven te worden!!! 
Wat wèl een goed idee zou zijn, is om naast de HSL en de stoptreinen ook de "oude" BNL-treinen op oud spoor, weer in te zetten als 1 per uur Intercity AMS-Schiphol-Leiden-Den Haag-Rotterdam-Dordrecht-Roosendaal, dan splitsen: voorste stel: Antwerpen-Gent-Brugge-Oostende; achterste stel, door naar Middelburg-Vlissingen. V.v.  Aangezien dat deze trajecten gehéél op oud spoor gaan en deze trajecten eveneens al jaren maar dan met (directe) overstap in Roosendaal resp. Antwerpen technisch probleemloos ingezet konden worden zie ik ook nu geen enkel probleem!  Het koppelen en ontkoppelen is ook een fluitje van een cent dat dagelijks op een aantal trajecten plaatsvind.  En nogmaals, behalve het traject Roosendaal - Antwerpen, dat sinds de Fyra komst afgeschaft is, rijden die treinen nog steeds! Daarmee zou er voor de reizigers naast de stoptreinen en HSL een belangrijke doorgaande/overstap verbinding ontstaan. 
De bezettingsgraden?  Als de HSL tegen gewone prijs met kleine toeslag ingezet wordt, zal dat ongetwijfeld een aantal reizigers uit de intercity halen.  Maar omgekeerd, zullen automobilisten eerder de auto laten staan. Met zijn 3en of 4en een dagje Antwerpen of Brussel resp. Amsterdam is met het huidige tarief behoorlijk duur.  Hoewel men vaak parkeergeld en benzine in de totale kosten over het hoofd ziet.  
Concurrentie NS en andere aanbieders als Eurostar?  Helaas is het spoor net als andere openbare en "nuts" bedrijven overgeleverd aan de grillen en grollen en graaien van de z.g. Marktwerking.  En IMO feitelijk overgeleverd aan krankzinnige (bonus) commercie.  Ondanks het kartelverbod en verbod op prijsafspraken, kan ik niet anders concluderen dat die vrije markt direct en indirect, nagenoeg alleen prijsopdrijvend is geweest behalve bij bulkaankopen zoals bij telefonie en internet.  Het telefoneren naar de VS of Tokio is goedkoper, en 500 belminuten is per minuut ook goedkoper geworden, dat wel.  Maar wat moet ik met 500 belminuten per maand?  Of het feit dat naar Tokyo bellen goedkoper is dan amper over de grens?En in het verlengde straks wellicht 100 plaatsreserveringen per maand Amsterdam -Brussel "voor geen geld" ??? 
Zoals ik eerder stelde, juich ik ook de komst van de EuroStar naar London toe.  Maar méér dan waarschijnlijk zal dat weinig echt soelaas bieden voor de verbinding Amsterdam - Brussel. Met een NS ticket zal je waarschijnlijk niet met de Eurostar (of andere vervoerder) kunnen reizen. En heb je de EuroStar trein naar Brussel gemist? Jammer, pech gehad, want is vast ook niet geldig op de eerstvolgende Fyra of Thalys.  Dan te weten dat wij, de belastingbetaler dus, die dure infrastructuur betaald hebben om het vervolgens bijna cadeau te doen aan een exploitant die ons vervolgens wéér doet betalen om hun eigen (bonus) winsten op te voeren.  :(  Dat vind ik echt heel erg.

Het allerergste vind ik overigens toch die stilstaande "Fyra" oftewel V250 H.s. treinen van AnsaldoBreda en de te verwachtten gevolgen de komende jaren. Tja..  Er komt dan waarschijnlijk wel weer een parlementaire enquete - die hooguit "gebakken ijssneeuw" (zoals El-Al "Beladen (K/V-)lucht") zal opleveren en het al nihilistisch "populaire" van de politiek nog verder zal schaden = nog meer ongenoegen en proteststemmen zal opleveren.  Het resultaat staat Mijns inziens van te voren vast: "das haben wir nicht gewusst". En, "nee, het is NIET het doel om Zwarte Pieten uit te delen, maar om lessen voor de toekomst te trekken." :((
En ondertussen staan de Fyra treinen en de reizigers in duur te betalen kou. Hoewel, sinds kort zijn de Fyra treinen toch maar uit de mottenballen gehaald en rijden ze 's nachts om niet aan de rails vast te gaan roesten. Duur treintje spelen dus. :D 

Video: met 300-320 km/u door Italië met de Frecciarossa van Fyra HST treinbouwer AnsaldoBreda. :) 

No comments:

Post a Comment